3 motive pentru care e nevoie să diminuăm agresivitatea din comentariile online
Sunt mai multe argumente pentru care merită să căutăm soluții pentru diminuarea volumului de comentarii necivilizate de pe Internet.
1. În primul rând, este puțin probabil ca cei care simt „avantajul” anonimatului oferit de Internet să spună și față în față aceleași lucruri necivilizate celor pe care îi atacă în online.
2. Apoi, zonele de comentarii de sub articole merită păstrate și nu eliminate așa cum unele organizații media au decis să facă. Și aici există mai multe argumente pentru care ele ar trebui păstrate:
- cititorii simt nevoia să contribuie cu propriile opinii pe Internet, care nu mai e mediul unei comunicări unidirecționale, ci a dialogului. E adevărat că, în același timp, sunt situații în care unii publisheri aleg să publice articole care să inflameze cititorii pentru a crește traficul pe site.
- pentru jurnaliști comentariile pot aduce informații importante, fie diverse corecții pe text, fie ughiuri noi ale povestii care nu au fost abordate în text, fie idei de noi articole pornind de la comentariile userilor.
- în plus, interacțiunea autorilor articolelor cu cei care comentează poate duce la o diminuare a tonurilor agresive, dar și la crearea sentimentului de comunitate. Un studiu realizat de Engaging News Project arată că numărul comentariilor necivilizate a scăzut cu 15% atunci când autorul textului se implică în a da răspunsuri comentatorilor.
- același studiu recent arată cum comentariile pot crește interacțiunea cu cititorii, măresc timpul petrecut pe site de aceștia și pot crea loialitate
- iar un alt proiect din SUA, Coral Project, încearcă să descopere cele mai bune modalități de a transforma comentariile într-o zonă de interactivitate între cititori și publisheri/jurnaliști, o zonă care să definească această relație.
3. Mai există un argument, de data aceasta o practică legală care se conturează, pentru care e nevoie de o mai mare atenție asupra secțiunii de comentarii din subsolurile articolelor.
În Estonia, un site de știri a fost dat în judecată și declarat responsabil de conținutul unor comentarii injurioase și calomnioase la adresa unei companii. Nu numai instanțele de judecată din Estonia au decis în defavoarea site-ului respectiv, ci și CEDO, care menționează: „obligația unui portal mare de știri de a lua măsuri eficace pentru a limita diseminarea discursului urii și a discursului instigator la violență nu poate fi echivalat cu „cenzura privată”.
De cealaltă parte, Article 19, o organizație internațională care luptă pentru dreptul la libera exprimare și informare, crede că această decizie, prin care site-ul Delfi AS este direct responsabil de conținutul comentariilor, este o încalcare a dreptului de liberă exprimare online și ignoră legile UE în domeniu.
Mai mult, datorită acestei decizii controversate, unele site-uri au început să închidă zona de comentarii. Cum ar fi cazul site-ului bulgăresc e-vestnik care are un anunț pe site prin care face referire la recenta decizie a CEDO și la faptul că nu își poate permite să ia măsuri preventive, iar deținatorul însuși se află într-un proces similar cu cel din cazul Delfi.
Aceste argumente exemplifică de fapt atenția din ce în ce mai mare pe care o atrage violența din comentariile online, fie din partea publisher-ilor, a jurnaliștilor și user-ilor sau chiar din partea instanțelor de judecată.
Lasă un răspuns Anulează răspunsul
Less Hate, More Speech - Tinerii se implică!
Proiectul este derulat de Median Research Centre (MRC) în parteneriat cu Asociaţia Educ și se adresează tinerilor între 12 și 17 ani, cu scopul de a-i ajuta să identifice și să combată hate speech-ul, atât în mediul online, cât și în cel offline.
Află mai multe de pe site-ul proiectului.
Comentarii